Entrevista a Guillem Palà, coordinador de projectes de la Fundació Pere Tarrés
Amb sis dècades d’existència, la Fundació Pere Tarrés va néixer amb la finalitat de promoure l’educació en el lleure d’infants i joves, acompanyant-los al llarg de la vida. També capaciten professionals, voluntaris i entitats, tot contribuïnt a la millora de la societat amb la recerca, accions comunitàries i de foment de la participació i la cohesió social. Ens ho explica el coordinador de projectes de l’entitat, Guillem Palà.
Quin és l’objectiu de la Fundació Pere Tarrés?
La Fundació Pere Tarrés és una organització no lucrativa educativa i d’acció social que va néixer amb la finalitat de promoure l’educació en el lleure d’infants i joves. La fundació treballa per la promoció de l’educació en el temps lliure, el voluntariat, la millora de la intervenció social i l’enfortiment del teixit associatiu. Amb el pas del temps, la seva acció s’ha ampliat a altres àmbits de l’acció social com ara la formació, la recerca i la gestió.
Quins són els projectes consideres més rellevants dels quals treballeu actualment?
Des del Departament de Consultoria i Estudis, en el qual m’inscric, estem participant en el projecte PIPII de recerca qualitativa i innovació pedagògica per a la reducció de la institucionalització de la infància vulnerable, el qual és finançat amb fons Next Generation. Per altra banda, estem desenvolupant, el marc d’un projecte amb finançament IRPF, un Xatbot per tal de donar suport a persones cuidadores no professionals, connectant les demandes habituals d’aquestes amb vídeos informatius curts i informació sobre els serveis disponibles.
Quins són els principals reptes que afronteu actualment com a entitat social i com l’afronteu vinculant la innovació social i digital?
Un dels reptes que afrontem és la forma en què podem donar consistència a vies d’organització social justes i inclusives, valent-nos dels desenvolupaments tecnològics que poblen les nostres societats. Com diria Bruno Latour, es tracta d’explorar la forma com “hibridem” dos camps que solem considerar per separat, però que en el fons sempre han format un “teixit sense costures”. D’altra banda, i de forma més específica, un dels reptes que afrontem és les formes com podem donar-los-hi veu i agència a les participants dels nostres projectes, a través d’experiències de cocreació reals i significatives.
A quines activitats heu participat o quines accions heu dut a terme dins del Col·laboratori Catalunya?
Hem participat en les sessions de preparació i kick-off del projecte “Integer: Innovation networks for healthy living”. A partir d’ara començarem a participar activament en els col·laboratoris d’educació que estan naixent.
Què us aporta formar part del Col·laboratori Catalunya?
La possibilitat de connectar-nos amb agents amb interessos compartits, el que a la vegada obre la potencialitat de teixir sinergies i dur a terme projectes conjuntament. També és interessant per aprendre formes d’organització innovadores que ens poden ser útils per tal dissenyar i dur a terme accions d’una forma diferent de com ho solem fer.
Ens recomanes algun recurs o eina que pugui ser d’interès per a la comunitat?
Des del departament de Consultoria i Estudis de la Fundació Pere Tarrés gestionem la web de Xarxanet, la qual ofereix molts recursos per l’enfortiment institucional de les entitats del tercer sector.
I per acabar, compartiries amb nosaltres alguna cita que t’inspiri en el dia a dia?
“Els sistemes, instàncies i substàncies provenen de la nostra falta de coneixement. El sistema és el no-coneixement. L’altre costat del coneixement. Un costat del no-coneixement és el caos; l’altre, el sistema. El coneixement forma un pont entre les dues ribes. El coneixement com a tal és un espai de transformació”. De El paràsit. Michael Serres.