skip to Main Content
Vols estar al dia de tot el que fem? Inscriu-te aquí
Notícies

Èxit de la tercera edició del ‘Congrés de Competències Digitals’, que reivindica solucions ètiques i inclusives per afrontar la bretxa digital i capacitar la ciutadania

L’esdeveniment ha reunit personalitats de referència en l’àmbit digital per reflexionar al voltant de qüestions clau com la bretxa digital, la seguretat, l’ètica, i el desenvolupament d’una ciutadania inclusiva i digitalment apoderada

La ràpida adopció de les noves tecnologies per part d’infants i joves, així com la transformació tecnològica de sectors com l’educatiu i el sanitari, han posat de manifest la necessitat de consolidar les competències digitals per al conjunt de la ciutadania. La tercera edició del Congrés de Competències Digitals, celebrada ahir sota el lema ’Ciutadania ètica i compromesa en l’àmbit digital’, ha aplegat més de 150 assistents al Cibernàrium de Barcelona i 440 visualitzacions per streaming per conèixer el punt de vista de personalitats expertes del món digital sobre les competències digitals, la bretxa digital, les desigualtats, el benestar i la seguretat digital.

La directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, Joana Barbany, ha destacat el fort impuls experimentat els darrers anys per l’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC). En aquest sentit, Barbany ha recordat que “a finals de l’any passat vam arribar als 100.000 certificats emesos, i en el que portem d’any ja hem fet 36.000 proves i n’hem emès 25.000 de nous. A més, en un any el nombre de centres col·laboradors ha passat de 390 a 440, i seguim treballant per ampliar la xarxa”. Barbany s’ha referit també a la posada en marxa, pròximament, del ‘Pla de xoc contra la bretxa digital’, “una de les actuacions d’inclusió digital més importants dels propers anys, amb què volem contribuir a reduir la bretxa d’un dels col·lectius més vulnerables des del punt de vista digital: la gent gran”.

L’objectiu de la tercera edició del congrés ha estat debatre, analitzar i reflexionar al voltant de l’impacte de la digitalització en àmbits professionals com la salut i l’educació, a més de la importància d’adquirir bones competències digitals per apoderar la ciutadania i situar-la al centre de la presa de decisions. Per això, segons els experts participants en el congrés, és imprescindible configurar un model digital més ètic i inclusiu.

La directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, Joana Barbany

Competències digitals per crear entorns més ètics i inclusius

L’emprenedor Pau Garcia-Milà, creador de Founderz i professor associat en el master Digital business d’ESADE, ha obert el congrés amb una ponència sobre la transformació digital i el seu impacte en les competències digitals de la ciutadania titulada ‘Com la tecnologia transformarà les professions del futur’. La jornada també ha inclòs la perspectiva europea a través de la ponència de la responsable de polítiques de la Direcció General d’Educació, Esport, Joventut i Cultura de la Comissió Europea, Veronica Mobilio, que ha exposat les línies mestres del Pla d’Acció d’Educació Digital de la CE per donar suport a l’adaptació sostenible i efectiva dels sistemes d’educació i formació dels estats membres de la UE a la nova era digital.

El congrés s’ha dividit en tres blocs temàtics, el primer dels quals dedicat a ‘Experiències governamentals i ciutadanes en competències digitals’. Dins d’aquest bloc s’han compartit i debatut projectes, experiències i bones pràctiques en competències digitals que duen a terme les administracions públiques per lluitar contra la bretxa digital i apoderar la ciutadania, i s’han analitzat projectes i experiències que fomenten les competències digitals en els camps de l’educació i la salut.

El segon bloc s’ha centrat en les ‘Experiències ètiques en capacitació digital’ destinades a famílies, educadors i alumnat. En aquest bloc s’ha tractat sobre la capacitació de les persones usuàries i professionals del sistema educatiu, de conceptes com la seguretat i la privacitat, i de projectes com la ‘Carta catalana per als drets i les responsabilitats digitals’, iniciativa col·laborativa, participativa i inclusiva impulsada i coordinada per Polítiques Digitals amb l’objectiu de promoure un marc legislatiu i democràtic per garantir els drets humans i les llibertats fonamentals en l’era digital.

Finalment, el tercer bloc ha tractat de bones pràctiques i accions destinades a garantir una equitat digital real entre la ciutadania. En aquest sentit, s’ha destacat la feina feta en el marc del tercer sector, des dels col·laboratoris ciutadans i amb persones de la tercera edat.

L’exposició de l’experiència de l’aliança Barcelona Digital Talent com a projecte capdavanter per fomentar el talent digital a través de la reorientació de perfils professionals ha tancat la jornada presencial del congrés, que en aquesta tercera edició s’ha complementat amb diversos tallers virtuals de caràcter metodològic que s’han dut a terme al llarg d’aquesta setmana i que han comptat amb la participació de 119 persones.

L’objectiu d’aquestes formacions, impartides per persones expertes de l’educació i de les tecnologies digitals avançades, és oferir a la ciutadania i, especialment als professionals del sector educatiu, eines i recursos tecnològics per millorar les seves competències digitals en àmbits com la gestió personal, la incorporació de dinàmiques de participació i col·laboració a l’aula o la importància dels principis de seguretat i ètica en l’entorn digital.

El Congrés de Competències Digitals és una iniciativa conjunta del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, Barcelona Activa, Blanquerna – Universitat Ramon Llull i la Universitat Oberta de Catalunya que té per objectiu impulsar l’apoderament i la participació activa de la ciutadania en la societat digital mitjançant la capacitació en competències digitals Aquesta edició ha estat organitzada per la Fundació i2CAT.

Vols estar al dia de les novetats del Col·laboratori Catalunya?
Segueix-nos!