Conversem amb Ester Collado, dinamitzadora la Xarxa Òmnia-Ajuntament de la Seu d’Urgell. L’objectiu d’aquest Punt Òmnia és apropar les TIC a la ciutadania, especialment a les persones que formen part de col·lectius amb risc d’exclusió social per sensibilitzar i conscienciar sobre la importància de l’alfabetització digital així com de l’ús responsable de la tecnologia. Des de la seva experiència, l’Ester també ens parla sobre la seva visió per reduir l’escletxa digital.
Quins són els projectes més rellevants en els quals esteu treballant actualment?
Per mi, cap projecte és més rellevant que un altre. A més de les formacions obertes a tota la ciutadania que oferim trimestralment, també fem col·laboracions amb entitats de dones, entitats amb persones amb diversitat funcional i de salut mental, amb els instituts de la ciutat, amb l’oficina de treball, etc., però crec que el més important és justament aquest treball en xarxa, vital per optimitzar recursos i aprendre de la resta de professionals del meu entorn. Per nosaltres és rellevant que siguem un espai referent on tothom té la porta oberta i donar un cop de mà. I parlant d’aquest treball amb xarxa, us explico de forma breu que amb diferents professionals de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, Consell Comarcal Alt Urgell, Consell Comarcal de Cerdanya i Mossos d’Esquadra, estem portant a terme un projecte que hem anomenat “Territori Digital Sostenible” on volem ajudar a tenir una bona “ciber-convivencia” entre els centres educatius i l’alumnat i donar eines i recursos a docents i famílies.
Les competències digitals són una eina clau per a la ciutadania, però actualment també es produeixen desigualtats socials en l’ús de les TIC.
Crec que la clau és la formació en alfabetització digital, és a dir, la ciutadania ha de saber i entendre que actualment tot gira envers les TIC, des de fer un tràmit amb l’administració pública fins a trobar feina. Per tant, és important saber fer arribar a les persones i entendre que aquesta alfabetització és molt important i que tothom, jo inclosa, hem de reciclar-nos contínuament.
Com podem treballar per reduir l’escletxa digital?
En primer lloc, amb la figura d’un dinamitzador que justament és la persona que apropa aquesta alfabetització i s’encarrega de moltes més accions que queden diluïdes, però hi són i són crucials. En segon lloc, l’accessibilitat. Hem de ser conscients que encara queda molta feina en aquest àmbit començant per les eines d’identificació digital que no ho posen gens fàcil i fer-les accessibles per a tothom tinguin una capacitat o una altra.
Un dels objectius de la iniciativa Col·laboratori Catalunya és donar suport a una transició digital i inclusiva i, en aquest sentit, lluitar contra la bretxa digital de gènere. Quin missatge faries arribar a les dones que volen formar part d’entorns tecnològics?
Treballa fort i continua lluitant per allò que t’apassiona. Ets capaç!!!
La bretxa de gènere s’eixampla en les posicions laborals de major responsabilitat. Has hagut d’enfrontar-te a dificultats pel fet de ser dona? Quines? Com les afrontes?
No m’he trobat mai amb aquesta situació, però crec que saben com soc, no em quedaria ni callada ni quieta. Hem de continuar treballant per una igualtat en tots els càrrecs/posicions laborals.
Què t’està aportant formar part del Col·laboratori Catalunya?
Aprendre dels companys, veure recursos i projectes nous i sentir-me reforçada
I per acabar, voldries compartir amb nosaltres alguna cita que t’inspiri en el dia a dia?
“Todo lo que no se da, se pierde”. És un proverbi indi que l’escriptor francès Dominique Lapierre va adoptar.