Des de la secció Som Col·labers, conversem amb Mercè Fort, dinamitzadora TIC de l’Smartcentre Santa Bàrbara, un espai dedicat a la promoció de la tecnologia i la innovació en la comunitat. La seva tasca consisteix a impulsar projectes digitals que afavoreixin la inclusió social i el desenvolupament de competències digitals entre els veïns i veïnes del municipi. Fort coordina activitats formatives pensades per millorar l’alfabetització digital i apropar les noves tecnologies a tots els col·lectius.
Quin va ser el moment en què vas decidir impulsar la teva carrera informàtica cap a l’àmbit de l’educació i la tecnologia?
Sempre m’ha agradat molt la informàtica i la tecnologia, per això vaig cursar el mòdul de cicle superior d’informàtica de gestió i programació. Els primers anys de la meva vida laboral van ser com a docent en centres privats. L’any 2006 vaig començar a treballar com a Dinamitzadora al Punt TIC de l’Ajuntament de Santa Bàrbara i vaig cursar el Màster Especialitzat en Societat Digital de la UOC, que em va donar les eines per consolidar el meu perfil com a dinamitzadora TIC. En el moment que anar a treballar no suposa una càrrega i que segueixes dia a dia en aquesta il·lusió, saps que és el teu lloc.
Què et va inspirar a crear el “Necesser TIC”? Com va sorgir la idea inicial?
Sempre explico que el necesser TIC ha sigut el fruit de moltes casualitats, des de la regidoria de noves tecnologies vam començar una col·laboració en l’àrea de dona de l’Ajuntament de Santa Bàrbara l’any 2023, en el marc de les activitats del 8 de març, imprimint uns xiulets d’emergència… L’any 2024, volíem seguir amb la col·laboració i vam pensar en un necesser que contingués objectes diferents dels estereotipats, aquesta primera idea estava inspirada en el necesser que jo sempre duc al damunt i on hi pots trobar objectes com un tornavís, un cable de xarxa, un adaptador, un hub d’USB, un llapis de memòria i altres objectes relacionats en les TIC i que surten de l’estereotip del necesser d’una dona. En una jornada del Cicle Dona TIC, vaig treure el necesser i vaig explicar algunes anècdotes i comentaris que la gent n’havia fet i va tenir un impacte en els assistents que ni nosaltres esperàvem. Això ens va encoratjar a anar més enllà i crear un projecte en identitat pròpia i sobretot donar-lo a conèixer i compartir-lo en tothom qui vulgui participar.
Quins són els objectius principals d’aquesta eina i com pot beneficiar els professionals de l’educació en entorns educatius?
L’objectiu principal del projecte és desplegar el concepte del Necesser TIC a tota Catalunya i que, mitjançant el canvi de perspectiva d’aquest objecte, es promogui la visibilitat del poder de la dona i les seves capacitats en el sector TIC.
Quins reptes has trobat durant el procés de disseny i implementació del “Necesser TIC”?
Un dels reptes en el qual cal continuar treballant és fer d’acompanyament i que tothom trobi el que hi posaria al seu necesser TIC, perquè un cop la gent ho visualitza, és molt gratificant la satisfacció que genera. Destacaria, però, com a obstacle en molts casos on hi ha un interès en la rèplica, és la manca de recursos econòmics per tirar-ho endavant. Al final a la feina, quan hi ha voluntat, sempre surt, els recursos econòmics o hi són, o no hi són.
Tot i això, el procés de creació del projecte ha estat fàcil, per descomptat ha estat un treball en equip. Tot el que estem aconseguint no seria possible sense la implicació i el treball de molta gent. Principalment, el treball de l’equip de l’Smartcentre, el suport incondicional de la regidora de noves tecnologies i la implicació d’altres agents i talents del Col·laboratori.
Segons la teva opinió i experiència, com creus que l’ús de la tecnologia pot ajudar a personalitzar l’aprenentatge i atendre millor les necessitats dels alumnes?
Com a recurs educatiu, les TIC ens ofereixen moltíssimes possibilitats. Jo em trobo molts cops amb alumnes que a l’escola o en la seva vida quotidiana tenen problemes de conducta o d’aprenentatge i, en canvi, quan treballes amb ells amb eines digitals sembla que es transformin. Sempre he pensat que educar amb les TIC en l’era digital, és jugar amb avantatge, sobretot en infants i adolescents. Els dispositius digitals ofereixen la possibilitat de treballar en continguts multisensorials que estimulen tots els sentits i que fa més atractiu l’aprenentatge. A més, la interacció que ofereixen els mitjans digitals faciliten molt la feina. Tot i això, cada cop soc més pro de la necessitat i la importància que tenen les activitats desconnectades, inclús per aprendre de noves tecnologies.
Com t’imagines l’evolució de l’educació digital en els propers anys? Quins canvis creus que veurem a nivell tecnològic i pedagògic?
Doncs em costa molt imaginar-m’ho… Crec que la IA canviarà moltes coses que a dia d’avui no som capaços de veure. El principal canvi hauria de començar a les universitats, capacitant als professionals de l’educació pensant en les futures generacions i en els avanços tecnològics, actualment s’està creant un sistema educatiu on la implementació de les TIC no avança a la mateixa velocitat que a la vida real. És un tema complicat i que comporta dotar de molts recursos cuidant molt l’equitat digital a tots els nivells.
💫 Compartiries amb nosaltres un referent femení que t’hagi inspirat professionalment o personalment?
D’entre totes em quedo amb la Carme Torras, és un plaer escoltar-la i llegir-la.